Åldern är bara en siffra

Blickarna är oundvikliga. Viskningarna är hörbara. Fördomarna är genomskinliga. Allt du gör är att vistas med din yngre/äldre partner. Som om det finns något moraliskt fel i att vara med någon som inte är lika gammal som en själv. Just det! Den ena partnern har ju barn också. Viskningarna är som sagt hörbara.

Många klagar på hur jobbigt och svårt det är med matematik men när det kommer till förhållanden blir det plötsligt enklare. Fem, sex, nej hela sju år äldre! Jisses, det måste ju vara något fel på dem. Eller? Jag skriver utifrån egna erfarenheter och nu är det dags att sätta ner foten för alla som upplever detta dagligen! Vart går egentligen gränsen för åldersskillnad i ett förhållande, existerar ens någon? Vi sätter den själva. En vän sa: ”Man blir sjuk i huvudet av kärlek”. Innebär det att vara med en människa som är några år äldre eller yngre? Man kan spekulera länge kring vad det innebär men kärlek är trots allt oberoende av allt som gäller matematik förutom det enkla faktum att en plus en blir två.

Det är intressant hur olika vi människor är. Jag själv som alltid dragits till äldre finner det ofattbart att träffa någon i min egen ålder medan andra, exempelvis vänner och bekanta kan tycka tvärtom. Varför inte bara acceptera det enkla faktum att vi faktiskt har olika behov? Tack och lov att vi inte dras till liknande personer, föreställ er konkurrensen! Själv finner jag det komiskt att se hur folk runt omkring mig reagerar när jag berättar om den nya killen jag träffat. Bomb ett – han är åtta år äldre. De tappar hakan och plötsligt utbrister ett ”Oj!”. Bomb två – han har barn. Tystnad och häpnad. Det är nästan så roligt att se deras miner att man borde hitta på olika partner varje vecka! Om inte annat hade de haft ett nytt, hett ämne att skvallra om. Men varför skulle jag unna dem det?  Det är trots allt bara verkligheten de skvallrar om och är det så ofattbart att man träffar någon yngre eller äldre borde de se sig omkring.

Kärlek är något mellan två människor vare sig åldern är plus, minus eller lika med ens egen. Tänk att ha en partner som är född ett annat årtionde än du själv, det kallas spänning! Man får chans att dela sina upplevelser med varandra vilka skiljer sig åt om man ser till jämnåriga som har, vadå att prata om? ”Åldern är bara en siffra” är ingen klyscha i min värld, det är sanning. Hur vore det om folk kunde sköta sig själva för en gångs skull? Att vara kär är för många komplicerat. Ni vet hur det är. Fjärilar i magen, fnissningar i tid och otid, nervositet för att göra bort sig och hela baletten. Partnern i fråga är några år äldre eller yngre. Då kommer knytnävslaget i magen. ”Men är inte han alldeles för gammal för dig?” Hör mina ord. Det är väl för fan inte åldern jag blir kär i!

Viskningarna är hörbara. Blickarna är inte osynliga. Fördomarna är märkbara. Tänk på det när ni möter ett par där åldersskillnaden är det första ni tänker på och bortser från kärleken mellan dem. Inomhus skrattar paret åt viskningarna, blickarna och fördomarna. Åldern är ju bara en siffra.

 
Av: Marianne Ahlborg


Kommentarer
Postat av: Hanni

Håller helt med dig! Åldern ska inte ha någon betydelse, kärlek är bra :) Sen spelar åldern faktiskt inte så stor roll!

2009-12-08 @ 10:30:49
Postat av: mamlin

mycket bra krönika. Gillar detta.

2009-12-08 @ 10:35:13
URL: http://mamlin.blogg.se/
Postat av: erika.

Äntligen:) Och den var BÄTTRE än väntat! Verkligen jätte bra, hur bra som helst!!!! Du borde skicka in den till TTela;) Du är grym! Älskar den. nu måste jag läsa den en gång till... Det stämmer så jäkla bra precis vart enda bokstav! "”Men är inte han alldeles för gammal för dig?” Hör mina ord. Det är väl för fan inte åldern jag blir kär i!" bästa!

2009-12-08 @ 18:48:15
URL: http://similarsis.blogg.se/
Postat av: Emelie

När de närmar sig 20år emellan kanske man kan få börja tycka till lite. Tänk en 40årig gubbe med en 20årig tjej....eller tvärtom. Visst de kanske är jätte kära, men på helt olika stadium i livet....och när de börjar bli sådan gräns tycker jag det är lite äckligt!

2009-12-08 @ 22:36:03
Postat av: Bea

Otroligt bra skrivet marre! När jag läser detta tänker jag på de frågor som man brukar få när det kommer till att träffa någon, nämligen "vad är det viktigaste hos en kille?" Svaret brukar bli humor och att han är snäll. Aldrig att man hör någon säga; han ska vara jämngammal eller nått år äldre. För det är inte det som är viktigt! Det viktiga är att man har kul ihop och trivs med varandra. Sen om man får kämpa lite extra för att få det att funka med tanke på familj och vänners trångsynthet (?) så är det värt det så länge det känns rätt! Tack för mig..

2009-12-09 @ 12:43:08
URL: http://grandtheft.webblogg.se/
Postat av: Freddie

det va 15 års skillnad på mig o mitt ex. så jag vet ju i lite om det men inget jag vill skriva på öppen plats .

2009-12-09 @ 15:18:51
URL: http://freddiehigh.blogg.se/
Postat av: claudia

Jättebra! all kärlek är fin kärlek!

2009-12-09 @ 15:33:32
URL: http://shitandstuff.blogg.se/
Postat av: Casandra

Bra skrivet. Jag håller med dig! Åldern spelar ingen större roll, huvudsaken är att man älskar och tycker varandra. Sen är ju en annan fråga vad en 50-årig gubbe ser i en 20-åring? tex. Är man bara på samma nivå och på samma ställe i livet spelar inte åldern någon roll.

2009-12-09 @ 15:44:13
URL: http://cazsie.blogg.se/
Postat av: LIENE

det spelar ju ingen roll, åldern alltså. Men i vissa tillfällen kan just åldersskillnad vara dåligt för då är man så olika men då är man kanske bara inte ämnade för varandra.

2009-12-09 @ 17:42:22
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Hannah

Samma här, har själv en 11 år äldre kille... Den här borde du, precis som Erika skriver, skicka in till ttela. Jättebra skrivet tjejen!

2009-12-09 @ 19:43:49
Postat av: E.

Jag är kluven måste jag erkänna.

Tycker all kärlek är vacker oavsett ålder, ras, kön osv. Men kommer min kompis o berättar att nya partnern är 15 år äldre/yngre så skulle jag nog reagera med ett "OJ" men inge mer med det. Alla får leva sitt liv som de vill sålänge ingen tar skada av det.



Bra skrivet! :)

2009-12-10 @ 18:29:33
URL: http://misspinglan.blogg.se/
Postat av: erika.

De är klart om det är 20års skillnad att man är i olika stadier i livet, men de är ju inte direkt så att man är ensam om hela relationen. Man är ju två sycken och om man vet vad man vill så är det inget problem. Enligt mig.

2009-12-11 @ 13:43:14
URL: http://similarsis.blogg.se/
Postat av: krispy bacon

Fan visste inte att du kunde underhålla med ditt skrivande. Jävligt kul och läsa vad du skriver om:)



/ Krispy

2009-12-15 @ 11:29:38
URL: http://ssuspect.blogg.se/
Postat av: Malle - Hockeyfru

riktigt bra skrivet! måste ju erkänna att ja tyvärr har fördomar kring detta.. inte när de kommer till några år.. för ja har heller aldrig vart intresserad av nån i min egen ålder el yngre innan ja träffade min kille. men när de skiljer 20-30 år emellan så höjs ögonbrynet.. kärlek är kärlek men har svårt att förstå det.

2009-12-17 @ 09:52:41
URL: http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: Caroline

Oh, vad bra du skriver. MVG till dig. :-]

2009-12-19 @ 17:39:18
URL: http://www.14artillsalu.se
Postat av: Markooz

hallå där!



Du är verkligen bra på att skriva Marianne:) fortsätter du så här kommer du gå långt!



/Markooz

2009-12-20 @ 19:31:45
URL: http://!
Postat av: susanna

all kärlek, är bra kärlek!

2009-12-23 @ 19:36:28
Postat av: Johnny Karlsson

Väldigt intressant läsning!

2009-12-24 @ 14:54:50
Postat av: Mamma mina

åldern är en siffra--Är det kärlek så är det kärlek och vad spelar det för roll med siffran för det är killen/tjejen man blir kär i..Som du skrev strunt i andra och sköt dig..Gillar texten..

2010-02-11 @ 08:33:15
URL: http://blondis81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0