Döm inte hunden efter håren

Ännu ett fall där en kamphund är inblandad. Vad ska vi göra åt dessa blodtörstiga bestar? Vi förbjuder dem i landet! Eller ännu bättre, vi beslagtar och avlivar dem! Då är problemet löst. Jag tar mig friheten och spottar på dessa beslut!

I Norge är det förbjudet att äga kamphundar, något som svenska Monia Johansson, bosatt i Norge inte visste om. En dag kom polisen och beslagtog hennes familjemedlem Majlo, som är av rasen amstaff. I över ett halvår har hon kämpat för att få tillbaka sin hund och är beredd att göra allt för att få sin vilja igenom. Trots att hon sagt att hon kan ta Majlo ur landet vägrar polisen ge tillbaka hunden. Är det nu man ska börja tvivla på mänskligheten? Om det är så här det ska få gå till kan man lika gärna gå ut med att det är fritt fram att kidnappa folks barn. Tro mig, jag kan avläsa din reaktion i denna sekund, ”men så kan man ju absolut inte jämföra, det är ju två helt olika saker”. Jag skrattar åt den förmodligen klassiska reaktionen, för det är precis så det är. Vi talar om en familjemedlem, vare sig det är ett djur eller en människa. Ni som har husdjur vet vad jag menar.

När det gått så långt att folk som bara vet att rasen i fråga går på fyra ben är rädda för dem är det dags att ta död på fördomarna. Ta inte hunden ifrån ägaren, ta ägaren ifrån hunden och förbjud personen i fråga från att få ha djur överhuvudtaget. Därefter får man försöka omplacera hunden där kärlek kan vara den enda medicinen för att få hunden att må bra igen.

Människor klagar på rasister. Vad är det inte att döma hundraser likväl som människoraser? Visserligen är det så att olika raser avlas fram för olika sysslor, men lika stark som en kamphunds styrka är vill jag påstå att dess kärlek är, vilket gör den till en otroligt bra familjehund. Allt handlar om ägaren, lika väl som att vi blir uppfostrade av våra föräldrar och bär med oss det genom livet. Sluta spy galla över saker ni inte vet någonting om, sluta höja på ögonbrynen så fort ni ser en glad och kärleksfull kamphund, sluta tro att det är inbillning. Det är bara verkligheten som du får ta del av. Det är vi människor som styr, det är bara vi som kan skapa monster av våra djur. Har du någon gång hållit en nyfödd kamphund i din famn? Det har jag och tro mig, ett sådant litet knyte skulle aldrig kunna utvecklas till ett monster på egen hand.   

Föreställ dig att någon kommer hem till dig och tar ifrån dig någon du älskar. Är det svårt? Inte lika svårt som det är att inse hur äckligt fördömande vi människor tydligen kan framstå som. Värst av allt, vi inte bara framstår som det, vi är det. Det kommer en morgondag där vi förhoppningsvis kommer att inse hur fel vi haft, ångrar fördomarna vi burit men framför allt – lärt oss att bokstavligt talat inte döma hunden efter håren

Av: Marianne Ahlborg

 



Kommentarer
Postat av: jocke

Jag håller helt med om att det är ägaren som formar hunden, men samtidigt kan det finnas hundar som blir det utan att det är människans fel ? jag vet inte så mycket om hundar men kanske :P? typ "utvecklingsstörda" hundar som blir helt crazy? hmm. Att dom har en lag som säger att man inte får ha kamphundar måste väl ha en anledning bakom sig ? de försöker hejda incidenter innan dom bryter ut. vad hjälper det att t.ex förbjuda ägaren till att ha husdjur om skadan redan är skedd?



varför ska man ha husdjur över huvud taget :P? om man bryr sig så mycket om hur hundarna har det osv, så borde dom få leva i sin "naturliga" miljö som inte ens existerar längre ?

2010-01-15 @ 23:36:10
Postat av: Anonym

ja håller helt me marianne, vadå förbjud kamphundar, det är inget fel på de, de är världens goaste hundar som gör allt för sin ägare. Jag har själv en och en bättre hundras får man leta efter, Visst det händer att en pitbull attacerar folk ibland men det är inte vanligt, men det är tidningen som förstorar upp de, så fort det är nåt med en kamphund så förstoras det upp, Men när det är en"vanlig hund" som gör nåt då står det knappt nåt i tidningen,, tack för mig

2010-01-16 @ 17:11:57
Postat av: Emilia

Jag tror att det finns många snälla kamphundar där ute men trots allt så är de ju framavlade för en sak. Dessutom var det dumt av den familjen att ha en hund med den rasen i Norge eftersom att det är förbjudet. Någon måste ha vetat om att det är det även om inte just HON gjorde det, hon var väl gift med en norrman? Han borde ju ha koll. Sen kunde polisen låtit dem ta den ur landet, men är den förbjuden i Norge så ÄR den förbjuden.

2010-01-18 @ 20:06:01
URL: http://eamilia.blogg.se/
Postat av: bedde

Grymt bra skrivet Marre! Håller med totalt, då jag framförallt, älskar hundar, och samtycker att man inte ska döma hunden efter håret.

2010-01-18 @ 22:27:39
Postat av: BROR

Det var kul att se folks kommentarer, precis lika förutfattade meningar som många andra.. t.e.x personen högst upp, "jag vet inte så mycket om hundar" & sedan tillägger nått om utvecklingsstörda hundar.. visst finns det hundar som är konstiga redan från start, men det är inte en hundras fel, beror på uppfödarna, finns ju t.e.x gott om inavlade "kampisar" para vilken hundras som helst med sina syskon & den blir konstig.. & att hundarna sedan har ännu mera otur & hamnar hos oseriösa ägare som inte ens kan ta hand om sig själva gör inte saken bättre..

finare ras är "pitbull" får man leta länge efter, tillgiven & familjekär varelse.. synd att en liten procent utav rasen förstör för allihop, eller rättare sagt, media förstör för en hel ras.. det skulle vara intressant om de skrev samma sak så fort en invandrar ungdom begott något brott, :) det är media som formar sverige & folks åsikter... allefall till stor del, som tur är så finns det fortfarande folk som kan tänka själva å se igenom lögnerna..

det är intressant med folk som aldrig träffat en "pitbull" men ändå är livrädda för dem, tror att de äter människor till frukost.

Ett kul exempel när jag var ute med min kamp vovve -

Jag & hunden promenerar på gångvägen, fram mot oss kommer en tant som stannar & säger - å vilken söt hund, vad är det för ras?

Jag svarar - en pitbull

Tanten - Va! ser dem ut så, hur vågar du ha en sån & så skyndar hon snabbt iväg



Ett litet tillägg, golden retriever är den ras som biter mest folk enligt statistik, "pitbull, amstaff" ligger väldigt långt ner på den listan..

2010-01-20 @ 23:09:41
Postat av: Therese

Sv; Ja jag längtar till sommaren.



Usch jag blir så fruktansvärt arg när jag läser om dem så kallade kamphundarna och om folks idiotiska åsikter om dem. För det första vet inte folk ett skit om hundarna. Det finns ingen ras som heter kamphund utan själva namnet kom upp när man förr i tiden avlade fram dessa och SEN TRÄNADE DEM TILL ATT VARA AGGRESSIVA. . Och om jag inte minns helt fel så var detta i Japan (såklart)

Idag går dem under namnet pitbull , och ja det har skett många olyckor med dem men istället för att bara fokusera på hunden är det inte bättre att fokusera på ägaren och den som uppfostrat hunden. En hund som är aggressiv, ja det första jag tänker på är självklart bristningar i uppfostran. Förra sommaren lekte jag som en tok med en såkallad kamphund och den var hur jävla snäll som helst, vänner till mig har haft dem och jag har aldrig hört att det varit problem. Hunden Majlo- ja den har heller aldrig varit aggressiv det var bara för att det var en såkallad kamphund.

Som sagt folk dömmer för mycket och det gäller inte bara hundar.

Hoppas detta inte blev för flummigt haha

2010-01-21 @ 12:43:34
URL: http://fluffydeamons.blogg.se/
Postat av: dannie

bra skrivet där!

har en schäfer själv och de är ju också kända för att vara aggressiva eftersom de ofta används som polishundar mm. men det är ju ägaren som formar hunden som sagt, och vissa människor blir rädda bara man är ute och går med hunden. kan bli så arg ibland på folk. för de kan nästan provocera hunden om de visar att de är rädda. kommer ihåg en kille som hoppade ur sidan och tryckte upp sig mot en husvägg när jag var ute och gick med min älskling, då blev chivas bara mer intresserad av den rädda killen eftersom han betedde sig så. och då blir typ folk vansinniga för att de tror att han ska äta upp dem! blir så less...

2010-01-21 @ 16:48:38
URL: http://eckelbobbah.blogg.se/
Postat av: Veronika

Dom orden måste jag hålla med om, till punkt och pricka! Måste för övrigt säga att jag tycker om din blogg =)

2010-01-23 @ 16:58:39
URL: http://jagerving.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Jag har faktiskt aldrig läst den här bloggen tidigare. Skäms en aning Men nu kommer jag läsa den dagligen!!! Du har verkligen satt ord på mina tankar! Puss

2010-01-26 @ 17:30:21
URL: http://eistee.blogg.se/
Postat av: Mamma mina

Hoppas att hon har fått tillbax sin hund..Klart hunden är en familjemedlem och gör allt för den..

När en hund är farlig och oplitlig är det oftast ägaren som har gjort att den blir rädd och arg av sig..Som du skriver så blir ingen hund eller människa arg utan anledning..

2010-02-11 @ 08:30:18
URL: http://blondis81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0