Ska man få klä sig hur som helst?

Du är på väg att lämna ditt barn på förskolan och det enda du möts av när dörren öppnas är ett par ögon. Inget välkomnande leende, inga smilgropar, bara ett par ögon. Känns det tryggt?  

Klädesplaggen burka och niqab har väckt stor debatt runt om i Sverige.
Plaggen skiljer sig inte åt särskilt mycket då burkan är heltäckande medan en niqab inte täcker ögonen.

I Stockholm pågår debatten om en kvinna vid namn Alia Khalifa, som gjort en anmälan till diskrimineringsombudsmannen på grund av hon blivit nekad att bära sin niqab vid Stockholms universitet.
Debatten har väckt starka åsikter och upprört många.

Trots Sveriges gästvänlighet och hjälpande hand tycks vi svenskar många gånger få höra att vi diskriminerar. Visserligen är det en människas rättighet att få tro på vad man vill, men ibland uppstår situationer där man inte alltid kan följa sin religion till punkt och pricka, som att bära sin burka eller niqab överallt. Det handlar inte om diskriminering utan om viljan att kunna kommunicera fullt ut. Det kanske låter löjligt att ett klädesplagg kan betyda så mycket, men tänk då på den dagen du ska lämna ditt barn till en människa som inte ger dig chansen att se vem hon är bakom sin heltäckande slöja. Det uppstår kommunikationssvårigheter eftersom en människas ansiktsuttryck har så stor betydelse.

En konversation utan ansiktsuttryck blir lika meningslös som en tv utan ström, det funkar helt enkelt inte, någonting saknas. Dessutom ger det känslan av utanförskap, något som Alia Khalifa menar att de som förbjuder heltäckande slöjor skapar. Vem är det egentligen som skapar vad? Bär man en niqab eller burka ger det inte signalen att man vill vara en del av samhället, därmed är det bärarna själva som skapar utanförskap. Väljer man att hålla så hårt på sin tro och religion får man räkna med konsekvenser, eftersom en stor del av Sverige inte lever efter någon religion. En tro bär man inom sig och är ingenting man behöver visa utåt. Det behövs varken en burka eller niqab för att bevisa tro. Så enkelt är det att fortsätta leva efter sin tro och samtidigt känna sig som en del av samhället. 

För mig har det alltid varit en självklarhet att ta seden dit man kommer. Därigenom visar man respekt och därefter kommer man att bli respekterad. Jag är övertygad om att jag skulle tvingas bära slöja om jag bosatte mig i ett land där alla kvinnor bär en. Där hade jag däremot fått göra som jag blivit tillsagd och helt enkelt accepterat det. 


Av: Marianne Ahlborg






 


Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag tycker att du har helt rätt! Jag skulle inte vilja lämna mina barn till någon som jag inte kan se ansiktet på. Och killar måste ta av sig kepsen när de går in i klassrummet men det ska helt plötsligt vara tillåtet att täcka hela sin kropp? Jag tycker att det är jättefel. Och med all skolskjutning som skett så känns det knappast tryggt att någon går runt iklädd så mycket.

2009-09-30 @ 17:45:48
Postat av: Krystal

jag tycker om den här bloggen <3 den var riktigt snygg!

2009-09-30 @ 18:14:09
URL: http://stardustbaby.blogg.se/
Postat av: mystery_o

Tumme upp! Bra skrivet

2009-09-30 @ 18:21:16
Postat av: Nishan

Bra skrivit Marre. Jag håller med dig, man får ta seden dit man kommer..

2009-09-30 @ 18:41:56
Postat av: Ness

väldigt fint skrivet!

jag håller med dig!

2009-09-30 @ 19:31:31
URL: http://sness.blogg.se/
Postat av: Jagheterintesune

Nu kan du anmäla dig till veckans blogg! :) Skulle vara kul om du gjorde det. :) kramar

2009-09-30 @ 20:35:15
URL: http://jagheterintesune.blogg.se/
Postat av: B R O W N S U G A R

Så länge det inte kränker någon annan eller skadar någon på nått sätt så tkr jag man ska få klä sig som man vill :)

2009-09-30 @ 20:41:17
URL: http://brownsugar.blogg.se/
Postat av: Simone

Jättebra skrivet utav dig, känns som om man skulle kunna sitta och föra en intressant diskussion med dig :D

2009-09-30 @ 21:05:43
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Malin

Håller med om att Niqab borde vara förbjudet i klassrum, eftersom läraren inte kan bedömma en persons prestationer på t.ex. ett prov om han/hon inte vet säkert vem som är "där under". Däremot tycker jag att slöja är okej, dock inte så praktiskt på vissa arbetsplatser..

2009-09-30 @ 21:10:25
URL: http://svantesvante.blogspot.com
Postat av: SannaaCarola

fortsätt såhär. Du är en bra skrivare!

2009-09-30 @ 21:26:44
URL: http://sannaacarola.blogg.se/
Postat av: Linn

Håller med dig, verkligen!

Att man ska seden dit man kommer. Skulle kännas obehagligt att inte veta vad som döljer sig där under, haha. Och som lärare, hur ska man se hur barnet mår eller så om man inte kan se ansiktsuttryck eller tårar.



Nyss fick man ju knappt ha mössa eller keps i klassrummet :'D

2009-10-01 @ 05:50:23
URL: http://linnlowes.com
Postat av: Malin - Hockeyfruga

håller med dig, men samtidigt är det deras religion om man säger så,men de är en svår debatt faktiskt.

2009-10-01 @ 10:08:17
URL: http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: Anonym

menherregud, hon kvinnan måste inte bli läkare... hon vet själv hur fel de hade vart för hennes land om en tjej utan slöja blev läkare där.. så länge hon vistas i bergsjön mm. har jag inte för mycket emot.

2009-10-08 @ 21:22:48
Postat av: amanda

Det kalrt att man får tro vad man vill. Men som sagt, aldrig att jag skulle lämn mitt barn till en kvinna som bär burka eller niqab. Ansiktsuttrycket är väldigt viktigt som du säger. Visst det tillhör deras religon, men det finns en gräns. Fan, våga va kvinna och visa vem du är istället för att dölja sig. Det är inget liv. då behöver man inte leva. nä det var väl att ta i kanske. men ja, denna debatt kommer nog hänga kvar ett bra tag i sverige. Och kommer nog aldrig finna en lösnings som passar alla.

Min åsikt är sluta vara vandrande spöken!

2009-10-09 @ 12:41:00
Postat av: Hanniz

Väldigt bra skrivet..Förstår inte varför vissa människor i detta land ska vara så jävla negativa till vissa saker!! Alla får ha sin tro, varför ska alla vara likadana för? bara min åsikt!!

2009-10-09 @ 14:46:33
URL: http://hanniz.blogg.se/
Postat av: Tess

Jag håller med dig. Jag ska resa med min familj till Saudi Arabien i januari, och då kommer vi tjejer få bära abaya, som bara täcker kroppen, medans mina bröder får gå i vanliga kläder. Visst känns det fel, men man får ju ändå respektera att det är som det är där. Kram <3

2009-10-09 @ 21:02:41
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se/
Postat av: :)

gör gärna fler inlägg, intressant å läsa ;o

2009-10-11 @ 17:17:00
Postat av: Snake

Jag tycker du har fångat en intressant punkt och du argumenterar väl till din egen ståndpunkt i frågan! Bra skrivet Marianne och får ju lov att säga att jag delar din uppfattning!! :)

2009-10-12 @ 21:00:05
Postat av: Majkie

Riktigt bra! Håller med dig helt. Man ska ta seden dit man kommer.

Jag har jobbat över ett halvår i ett muslimskt land (Egypten) och då fick man ta seden dit man kom. Man gick inte med shorts och linne till deras reigiösa platser och helst inte ute på stan heller. Sen så tummar även människorna i ett land som egypten på de religiösa reglern för att underlätta i arbetsivet. Har du ett arbete där de inte går att springa ifrån och be stup i kvarten så gör man inte de. Utan då ber man lite extra under sin kvälls bön när man har tid till att be. Bara för att man inte följer alla pelarna i religionen till punkt och picka betyder inte de att man är en dålig människa. De här med burka debatten i sverige tror jag egentligen inte handlar om religion. Utan de letar efter sätt att få folk att tycka synd om dem. Och varför inte? De har gjort så ända sedan massinvandringen började och de har alltid fått som de velat i slutändan. Klagar och gnäller man tillräkligt mycket så får de tillslut den där leksaken som de vill ha av mamma och pappa regeringen. Får bara hoppas att vi efter över 100 år av sosse styre lärt oss att säga ifrån till saker som inte gynnar landet sverige.

2009-10-13 @ 19:53:59
URL: http://susshi.blogg.se/
Postat av: E.

Håller med dig helt och fullt ut!

2009-10-14 @ 11:29:47
URL: http://misspinglan.blogg.se/
Postat av: Prescilia

tycker att det är konstigt att vi svenskar är så himla stolta över att vi har ett otroligt fritt land men sedan skriver/säger saker som "Jag är övertygad om att jag skulle tvingas bära slöja om jag bosatte mig i ett land där alla kvinnor bär en. Där hade jag däremot fått göra som jag blivit tillsagd och helt enkelt accepterat det. ". du ser ju själv vad du skriver, TVINGAS bära slöja. skall vi alltså tvinga människor att ändra sig? och om det nu är så hemskt att vi skulle bli tvingade till att bära slöja i deras hemländer, varför strävar vi då efter samma regler/lagar?

2009-12-17 @ 08:28:41
Postat av: Veronika

Den tanken har slagit mig också, men det är mer mot den delen att om jag bestämmer mig för att råna en bank, det måste vara perfekta rånarkläderna!! Dom har ingen aning om vem personen under kläderna är och dom har ingen aning om min religion. Att folk bär slöja har jag däremot inget emot, men i Sverige vill vi se ansiktet på folk, så jag måste hålla med dig om att dom får lov att ta seden dit dom kommer. Jag tycker Sverige redan har för lätta regler inom många områden, även där!

2010-01-23 @ 17:19:17
URL: http://jagerving.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0