Våga testa dina vingar

Förlora kontroll är att testa sina vingar. Inte förrän vi tar det där lilla, extra klivet, ut i en okänd värld kommer vi inse att man faktiskt vinner på att våga. Det är alltid för tidigt att ge upp!

En blondin är på väg till Värmland och har fått pappsens tillåtelse att övningsköra hela vägen dit. En nära döden-upplevelse skulle inte ingå inte i resan. Men är det inte det som är så fantastiskt med blondiner, de är aldrig förutsägbara. Med risk för att få det hela att låta som ett dåligt blondinskämt kan jag avslöja redan nu att blondinen inte är någon mindre än - jag själv.

Bilen brummar på och möts snart av en brant uppförsbacke som leder till motorvägen. Jag är självsäker som aldrig förr tills paniken rusar genom kroppen. Fel växel! I samma veva som bilen rullar uppför backen med en snigels takt kommer en stor lastbil på motorvägen i full fart. Det är försent att stanna så nu får det bära eller brista. I denna stund har pappsen, som varit så lugn hela färden, hamnat i något slags chocktillstånd. Han sitter bredvid och flämtar som en varm hund. Mamma sitter i baksätet och sjunger för full hals till sin mp3 som hon lyssnar på. Tack och lov att musiken lyckats underhålla henne så hon slipper bevittna denna minst sagt kaotiska händelse.
En panikslagen blondin, en pappa i chocktillstånd och en mamma som sjunger falskt närmar sig nu motorvägen - och lastbilen. I denna sekund trycker jag med all kraft jag har på gaspedalen och hoppas på någon slags högre makt ska hjälpa eftersom pappsen inte får ur sig särskilt mycket annat än tunga andetag.
Upp på motorvägen, i snigelfart. Ser i backspegeln att lastbilen knappt är en meter bakom i 90 kilometer i timmen medan jag själv kör i 30. Räddningen är här! En parkeringsficka är placerad strax efter vägkorsningen. Nu rattar jag över allt vad jag har och tränger mig minst sagt in på parkeringsfickan och just i denna sekund passerar lastbilen i full fart.

Efter denna hemska upplevelse ville jag gå ur bilen, sätta mig bredvid och låta pappsen köra resten av vägen. Han vägrade, jag skulle mot all förmodan fortsätta köra trots att jag varit nära att göra oss redo för begravningskistor alla tre. Idag har jag, trots att jag vägrar inse det, körkort på grund av pappsens enorma tålamod och envishet.

När något liknande inträffar gäller det att ha lite stake i sig och inte bara ge upp. Kanske blir man rädd men det handlar om att övervinna sin rädsla. Man kan inte alltid befinna sig i den där trygga, varma bubblan. Det är trots allt när man vågar förflytta sig ur boet och testa sina vingar man inser hur stark och självständig man faktiskt är.


Av:
Marianne Ahlborg 




Kommentarer
Postat av: sarah

jag gillar att läsa det i din blogg, du skriver bra! (:

2009-10-22 @ 20:15:12
URL: http://ssarahnordgren.blogg.se/
Postat av: Malin-Hockeyfruga

klokt, mycket klokt! efter en sån händelse är de lätt att krypa tillbaka i sin trygghetsbubbla..hade du inte fortsatt köra hade du kanske inte vågat någonsin igen. man måste våga, tro på sig själv och aldrig sluta försöka! superbra skrivet, som alltid!

2009-10-25 @ 10:20:14
URL: http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: Majkie

Men marre!! VäxlA ner så du kan burna iväg från lastbilen. Inte växla upp fören du ligger på 3 - 5000 varv. Då ger de mest effekt och accelerationen är maximal. De är OK att bränna gummi i trafiken ;) Appropå trafik.. jag fick mina första P-böter i förrgår :P hehe Jävla oslo.. de hade gömt en liten jävla handikapsplats skylt inne i en buske.. hur fan skulle jag se den :P Ett litet tips.. ta INTE bilen när du kommer till oslo och hälsar på mig. Finns aldrig parkeringar och de är ett helvete att hitta!

2009-10-26 @ 19:52:23
URL: http://susshi.blogg.se/
Postat av: LIENE

verkar som en bra blogg det här efter det lilla jag läst:)

2009-10-27 @ 09:30:34
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: matilda

Bra projektarbete!

2009-11-04 @ 16:09:20
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: erikaka!!

spännande:) du är en duktig skrivare.

2009-11-24 @ 16:27:37
URL: http://similarsis.blogg.se/
Postat av: Trees

Bra blogg! Säg gärna betyget sen hihi

2010-02-10 @ 18:08:54
URL: http://mangofisk.se
Postat av: Mamma mina

Oj vilken upplevelse..Det där att ta körkort var ingen lätt match..var oftast rädd när man skulle ut på en motorvägen..men det gäller att inte ge upp och kämpa tills man har det och känner sig stark nog att köra..

2010-02-11 @ 08:41:18
URL: http://blondis81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0